Цікаві математичні фокуси
Математичні фокуси від простого до складного : занурюємося в привабливий світ цифр.
Фокус 1: «Знайомі цифри»
Випишіть на
листку паперу послідовно цифри 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 8, 9.
Попросіть когось із учнів скласти в розумі будь-які три цифри , наступні
одна за одною. А результат - назвати. Приміром , він обере 5 , 6 і 7. У
такому випадку сума буде 18 . Після цього вчителем відразу називаються
задумані цифри .
Секрет фокусу:
Щоб виконати цей фокус потрібно лише трохи кмітливості.
Коли назвуть
суму , в розумі розділіть її на 3 . У нашому випадку вийде 6 . Це шукана
середня цифра. Цифра, що стоїть перед нею - 5 , а після неї - 7. Весь
ефект цього фокусу у блискавичному відповіді .
Фокус 2: «Як чотири може дорівнювати трьом»
Викладіть на стіл чотири сірники, одну за одною. Тепер запропонуйте учням зробити з 4 сірників 3, не прибираючи жодної.
Секрет фокусу:
Якщо учням нічого не
вдасться (а, швидше за все, це буде саме так), то покажіть, як це
зробити, склавши з чотирьох сірників цифру "3".
Фокус 3: «Сума непарних чисел»
Попросіть учнів за 1
хвилину порахувати суму всіх непарних чисел від 0 до 20 (без
калькулятора ) . Швидше за все вони не встигнуть. Запропонуйте після
цього порахувати суму непарних чисел від 0 до 49 . Швидше за все учні
відчують підступ і вважати відмовляться . Ви ж легко вважаєте суму всіх
непарних , навіть багатозначних чисел.
Секрет фокусу:
Потрібно до останнього (
заданому ) непарному числу додати 1, поділити на 2 і звести в квадрат.
Приклад : від 1 до 49 включно 49 +1 = 50 , 50/2 = 25 , 25 * 25 = 625 .
Якщо вас попросять порахувати вже дуже велике число , то вам доведеться
для зведення в квадрат скористатися калькулятором , але ці обчислення
можна зробити за пару секунд.
Фокус 4: «Додавання чисел Фібоначчі»
Числами Фібоначчі називають ряд чисел 0,1,1,2,3,5,8,13,21,34,55 і т.д. , в якому кожне число являє собою суму двох попередніх .
Секрет і опис фокусу:
Цей фокус демонструють так: що показує просить кого-небудь записати один під одним два будь числа з послідовності Фібоначчі , які він побажає . Припустимо для прикладу , що були обрані 5 і 8. Потім учні повинні скласти ці числа , знайдене таким чином третє число складається з другим і т.д. Цей процес повторюють до тих пір , поки у вертикальному стовпці не опиниться десять чисел : 8 , 5, 13 , 21, 34 , 55, 89 , 144 , 233 , 377. Коли всі числа будуть записані , вчитель проводить під колонкою цифр межу і , не замислюючись , підписує суму цих чисел. Щоб отримати цю суму , йому потрібно просто взяти четверте число знизу і помножити його на 11 - операція , яку неважко виконати в розумі. У нашому випадку четвертим числом буде 89 , тому у відповіді вийде число 89 , взяте 11 разів , тобто 979 .
Секрет і опис фокусу:
Цей фокус демонструють так: що показує просить кого-небудь записати один під одним два будь числа з послідовності Фібоначчі , які він побажає . Припустимо для прикладу , що були обрані 5 і 8. Потім учні повинні скласти ці числа , знайдене таким чином третє число складається з другим і т.д. Цей процес повторюють до тих пір , поки у вертикальному стовпці не опиниться десять чисел : 8 , 5, 13 , 21, 34 , 55, 89 , 144 , 233 , 377. Коли всі числа будуть записані , вчитель проводить під колонкою цифр межу і , не замислюючись , підписує суму цих чисел. Щоб отримати цю суму , йому потрібно просто взяти четверте число знизу і помножити його на 11 - операція , яку неважко виконати в розумі. У нашому випадку четвертим числом буде 89 , тому у відповіді вийде число 89 , взяте 11 разів , тобто 979 .
Фокус 5 : «Всі дороги ведуть до нуля»
Учень загадує двозначне число , виконує певні дії , послідовно вказуються вчителем і в результаті у нього виходить нуль .
Секрет фокусу:
Учень загадує будь
двозначне число , наприклад , 25. Потім він повинен поміняти цифри
місцями, вийде 52. Отриманий результат записується 4 рази поспіль :
52525252 . Учень прибирає 1-у і останню цифри цього числа 252525 .
Отримане число множиться на 3 . У нашому випадку відповідь 757575 .
Отримане число ділимо на 7 (виходить 108225 ) . Це число ділимо на 9
(виходить 12025 ) . Ділимо число на 13 (виходить 923 ) . Отримане число
ділимо на спочатку задумане ( 25 ) відповідь 37. Число 37 виходить
завжди за будь-яких спочатку загаданих числах. Отже для отримання нуля
залишається відняти пару раз з числа 37 будь-які відповідні числа.
Фокус може здивувати навіть сильних математиків !
Фокус 6 : «Таємниця дев'ятки»
Існує безліч інших фокусів
з числами , в яких використовуються деякі цікаві особливості числа 9 .
Наприклад , написавши в зворотному порядку будь тризначне число ( за
умови , що перша і остання цифри різні , нехай будуть числа 328-823 ) і
вирахувавши з більшого числа менше , ми завжди отримаємо в середині
дев'ятку і суму крайніх цифр , теж рівну 9 (у нашому прикладі 495) . Це
означає , що ви відразу можете назвати результат віднімання , знаючи
тільки його першу або тільки останню цифру. Якщо тепер написати різниця в
зворотному порядку ( 594 ) і ці два числа скласти ( 495594 ) , то вийде
1089.
Для більшого ефекту :
Число 1089 пишеться
заздалегідь на аркуші паперу , який потім перевертається лицьовою
стороною вниз. Після того , як учні закінчать серію операцій , описаних
вище , і оголосять свій остаточний результат - 1089, покажіть записане
вами пророкування , тримаючи при цьому лист догори ногами . Написане на
ньому число буде прочитано як 6801 , що , звичайно, не буде правильною
відповіддю . Переверніть лист на 180 градусів і покажіть вірне число. Це
невелике уявлення внесе розважальний характер в демонстрацію фокусу.
Коментарі
Дописати коментар